Zicht op de Veenderijgouw in Broek in Waterland

Adresonderzoek aanvragen

Iedereen staat bij de gemeente ingeschreven op een adres. Denkt u dat iemand onterecht op uw adres staat ingeschreven? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente.

Beschrijving

Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)

Een correct woonadres is van cruciaal belang, aangezien alle overheidsinstanties vertrouwen op de Basisregistratie Personen (BRP), die wordt bijgehouden door de gemeente. 

Om de kwaliteit van adressen te waarborgen, neemt de gemeente Waterland deel aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Via deze samenwerking delen overheidsinstanties hun twijfels over de bewoning van een adres met de gemeente. Bij aanzienlijke twijfel volgt er een onderzoek, omdat een incorrect woonadres in de BRP kan leiden tot adresfraude, misbruik van toeslagen of het ontwijken van belastingschulden en boetes. Bovendien kunnen mensen die zorg of hulp nodig hebben niet bereikt worden zonder een juist adres.

Het kan voorkomen dat uw adres wordt onderzocht, maar dit betekent niet altijd dat de gemeente fraude vermoedt. Vaak gaat het om een misverstand of vergeten verhuismelding. Als uit het onderzoek blijkt dat er correcties nodig zijn in de BRP-registratie, zal de gemeente dit aan de bewoners melden. Bij voldoende bewijs heeft de gemeente de bevoegdheid en de plicht om de registratie aan te passen.

Volgens de wet is iedereen zelf verantwoordelijk voor een juiste registratie in de BRP: bij verhuizing moet dit gemeld worden aan de gemeente. U kunt zelf controleren of uw registratie correct is op MijnOverheid.nl door in te loggen met uw DigiD. Correcties kunt u doorgeven aan de gemeente. 

Kijk voor alle informatie over de LAA op de website van RVIGexterne-link-icoon.

Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten.

Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

Aanvragen

Om een adresonderzoek te starten, heeft u nodig:

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning
  • eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen

Hoe lang gaat het duren?

Het onderzoek duurt maximaal 3 maanden.

Contactgegevens

U vraagt een adresonderzoek aan bij de gemeente.

Wet en regelgeving

Meer informatie