Beleidsmedewerker Sociaal Domein (participatie)

Over de vacature

Sluitingsdatum
07-01-2025
Ervaring
Bij voorkeur minimaal 2 jaar relevante werkervaring
Uren per week
32 uur per week
Salaris
maximaal € 5.313,- bruto per maand
Salarisschaal
schaal 10
Opleidingsniveau
Een afgeronde HBO opleiding

De gemeente Waterland zoekt een

Beleidsmedewerker Sociaal Domein

Aandachtsgebied: participatie

(voor 32 uur per week)

De uitdaging

In Waterland willen we samen met de gemeenschap werken aan een sterke sociale basis. Deze uitdaging vraagt van ons dat we samenwerken aan goede maatschappelijke voorzieningen waarbij we in beweging zijn en blijven om steeds meer in te zetten op preventie. We willen problemen of verergering ervan voorkomen, waardoor onze inwoners zich gezond, weerbaar en veilig voelen. Is er toch meer nodig dan bieden we ondersteuning en hulp aan inwoners in een kwetsbare situatie: integraal, levensbreed en dichtbij.  

Wat ga je doen als Beleidsmedewerker Sociaal Domein?

In de functie met het aandachtsgebied Participatie ben je verantwoordelijk voor een takenpakket waarin verschillende aspecten van het Sociaal Domein samen komen. Je bent de specialist op het gebied van participatie, maar waar nodig pak je ook afgebakende taken van Wmo op. Hierbij kan je denken aan accounthoudergesprekken in de regio met een aanbieder van hulpmiddelen of je neemt deel aan een regionale aanbesteding. 

Voor Participatie richten jouw werkzaamheden richten zich onder meer op de onderwerpen Werk en Inkomen/Participatiewet, beleid bestaanszekerheid en Schuldhulpverlening. Je houdt je bezig met de implementatie van de wijzigingen die volgen uit het wetsvoorstel 'Participatiewet in balans'. En richt je op vragen (en oplossingen) als: hoe kunnen we schuldenproblematiek bij onze inwoners voorkomen of eerder signaleren; hoe kunnen we inwoners passende begeleiding bieden naar werk of vrijwilligerswerk; hoe kunnen we ons minimabeleid beter bekend maken bij inwoners die er gebruik van kunnen maken. Je bent hierbij van A tot Z betrokken; van beleid tot het afsluiten van overeenkomsten met diverse partijen of de communicatie over een regeling op onze website. 

Je maakt beleid en legt dit vast in verordeningen en beleidsregels. Je doet dit in afstemming met de medewerkers die het beleid uitvoeren: inkomens- en inburgeringsconsulenten, schuldhulpverleners, externe partijen en de financiële administratie. Je participeert in regionale ambtelijke overlegstructuren voor regionale afstemming van beleid en uitvoering. Wij voeren de Participatiewet en de wet Inburgering ook uit voor de gemeente Landsmeer, dus je onderhoud tevens nauw contact met deze gemeente. 

Je bent sparringpartner voor het college, management, collega’s van beleid (organisatiebreed en regionaal), collega’s van de uitvoering of administratie en andere interne en externe stakeholders. Je benadert vraagstukken met een integrale blik en weet wie je moet betrekken op welk moment. Je bent daarnaast budgetbeheerder.

Wat vragen wij?

  • Een afgeronde HBO opleiding.  
  • Bij voorkeur minimaal 2 jaar relevante werkervaring op het vakgebied of als beleidsmedewerker. 
  • Je hebt affiniteit met juridische vraagstukken. 
  • De wil om jezelf continu te ontwikkelen en waar nodig (bij) te scholen.  
  • Netwerken en samenwerken is jouw ding.  
  • Je verwelkomt en regisseert initiatieven van onze inwoners.  
  • Je bent sociaal vaardig in de omgang met inwoners, collega’s en bestuurders.   
  • Je drukt je zowel op papier als mondeling begrijpelijk, kort en bondig uit.  
  • Ervaring met projectmatig werken is een pré.  
  • Je hebt een hoog analytisch vermogen en bent praktisch ingesteld.  
  • Je bent flexibel en kunt goed schakelen tussen verschillende dossiers en werkzaamheden. Je kan goed prioriteren.  

Kernwaarden en competenties

In Waterland zijn belangrijke kernwaarden: lef, verbinding, vertrouwen en nieuwsgierigheid.  

Voor deze functie zijn de volgende competenties van belang: analyseren, communicatief vaardig, daadkrachtig en gericht op samenwerken. 

Wij bieden

  • een dynamische en uitdagende baan in een organisatie in ontwikkeling  
  • een contract voor een jaar met uitzicht op een vast dienstverband;  
  • een salaris van maximaal € 5.313,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek (schaal 10). Voor een minder ervaren kandidaat is aanstelling in de aanloopschaal 9 mogelijk.   
  • een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van je bruto maandsalaris;   
  • de mogelijkheid tot hybride werken (in overleg met je collega’s), waarbij je een deel van de week thuis kunt werken;  
  • een aantrekkelijke reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding;   
  • goede ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden;  
  • dienstauto’s die beschikbaar zijn voor huisbezoeken   
  • aandacht voor vitaliteit, bijvoorbeeld door een fietsregeling vanuit het IKB, een vitaliteitsbudget en het organiseren van zaalvoetbal;  
  • een actieve personeelsvereniging.  

Er zijn ruime mogelijkheden om je te ontwikkelen en door te groeien. Wij zorgen er samen voor dat je het beste uit jezelf gaat halen!  

Integriteit

Onbesproken gedrag is een voorwaarde om bij ons te kunnen werken. Daarom vragen wij jou een integriteitverklaring te ondertekenen en een verklaring omtrent gedrag. 

In welk team kom je? 

Je komt te werken bij de afdeling Samenleving en maakt deel uit van het team Beleid & Kwaliteit. In dit team werken we vanuit drie clusters: cluster Jeugd (Jeugdbeleid, Onderwijs/Kinderopvang), cluster Volwassenen (Participatie, Inburgering, Wmo, Zorg & Veiligheid) en cluster Voorliggend veld (Maatschappelijke voorzieningen, gezondheid, sport & cultuur) Het is een klein team en hoewel jij de specialist bent op jouw aandachtsgebied, is het geen probleem voor jou om ook een andere taak of dossier op te pakken of bij te springen bij een collega. Je draagt actief bij aan goede teamresultaten vanuit het besef dat samen beter werkt dan alleen.   

Vragen?

Natuurlijk kunnen we niet alle informatie kwijt in deze advertentie en heb je mogelijk nog vragen. 

Neem dan gerust contact op Martina Faber (afdelingsmanager Samenleving) 06 - 21 00 04 96 of Eddy Marques (recruitment adviseur) als je vragen hebt over de procedure 06 - 462 666 34. Wil je gewoon iemand van team Beleid spreken? Bel ons! Dat vinden we leuk. Je kan hiervoor contact opnemen met Danielle van Vuure (beleid Samenleving) 06 - 210 005 03.

Reageren

Wij zien jouw sollicitatie graag tegemoet op vacature@waterland.nl. Je kunt reageren tot uiterlijk 07 januari 2025.