Dorpscafe in Ilpendam

Eerste inschrijving in Nederland

Komt u voor het eerst in Nederland wonen? U moet zich dan persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Maak een afspraak bij de gemeente waarin u gaat wonen.

Let op

Nederland wil vluchtelingen uit Oekraïne ruimhartig opvangen. Daarom gelden voor hen andere regels. Lees de regels voor deze vluchtelingen op RvIG.nl.externe-link-icoon

Beschrijving

Voor een eerste inschrijving kunt u telefonisch een afspraak maken via 0299 658 585 of door te mailen naar publiekszaken@waterland.nl. U hoeft dan niet te wachten en kan terecht op een datum en tijd die u het beste uit komt.

Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). U schrijft zich in bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit noemen we een ‘eerste inschrijving’. Zo krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit BSN heeft u bijvoorbeeld nodig als u in Nederland wilt werken. Of als u een bankrekening in Nederland wilt openen.

Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

Aanvragen

Zo schrijft u zich voor het eerst in Nederland in:

  • Maak een afspraak per telefoon via 0299 658 585 of per mail naar publiekszaken@waterland.nl
  • Kom persoonlijk naar de gemeente.
  • Neem mee:
    • uw geldige identiteitsbewijs (waarop uw nationaliteit staat)
    • een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract of een eigendomsbewijs
    • als u niet in Nederland geboren bent: uw geboorteakte
    • als u niet een Europese nationaliteit heeft: een bewijs dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uw verblijf heeft goedgekeurd
    • als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba komt: een verhuisbericht
    • eventueel de volgende akten:
      • een huwelijks- of echtscheidingsakte
      • een overlijdensakte van uw partner (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden)
      • de geboorteakten van uw kinderen
    • Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.
  • Alle personen die met u meeverhuizen, komen ook persoonlijk mee. 

Zijn de gevraagde documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans opgesteld? Of heeft u geen meertalig modelformulier? Dan moet u ze laten vertalen. Is de vertaler in Nederland beëdigd? Dan hoeft u de vertaling niet te laten legaliseren. Is de vertaler in het buitenland beëdigd? Dan moet u het gelegaliseerde originele document opnieuw laten legaliseren in Nederland. Meer hierover leest u op Nederlandwereldwijd.nlexterne-link-icoon.

Voorwaarden

De voorwaarden voor een eerste inschrijving in Nederland zijn:

  • U heeft
  • U blijft langer dan 4 maanden in Nederland wonen

Hoe lang gaat het duren?

Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven.

Uw bsn-nummer wordt per post toegestuurd nadat de inschrijving is verwerkt. Dit kan circa 4 tot 6 weken duren.

Contactgegevens

Een eerste inschrijving gebeurt alleen op afspraak. U kunt daarvoor bij de afdeling Publiekszaken een afspraak maken.

Wet en regelgeving

Formulieren

Meer informatie