Nederlandse ID kaart

ID-kaart aanvragen

Aanvragen

Wat zijn de stappen
  1. Controleer de voorwaarden

    Zo weet u zeker of u een reisdocument mag aanvragen/verlengen. De voorwaarden ziet u in één van de menu's hieronder.

  2. Maak een afspraak

    U moet uw reisdocument op afspraak aanvragen. U maakt hier een afspraakexterne-link-icoon.

  3. Verzamel alle benodigdheden

    Neem de benodigdheden mee naar uw afspraak. U leest in één van de menu's hieronder wat u nodig heeft.

  4. Ga naar de afspraak op het gemeentehuis

    De gemeente controleert alle gegevens en benodigdheden die u heeft meegebracht. U betaalt uw aanvraag tijdens deze afspraak.

  5. Haal uw reisdocument op

    Na 6 werkdagen kunt u op afspraak met uw afhaalformulier uw reisdocument komen ophalen. Oude reisdocumenten maakt de gemeente dan ongeldig.

Identiteitskaart boven 18 jaar

Heeft u nog geen identiteitskaart of verloopt dit bijna? En bent u 18 jaar of ouder? Vraag een identiteitskaart voor volwassenen aan.

Voorwaarden

  • U bent 18 jaar of ouder
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U staat ingeschreven in de gemeente Waterland

Benodigdheden afspraak

  • Neem al uw reisdocumenten mee, ook als deze verlopen zijn.
  • Neem 1 kleurenpasfoto mee die voldoet aan de richtlijnenexterne-link-icoon.
  • Betaal uw paspoort of identiteitskaart bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

Ophalen

Uw identiteitskaart ligt na 6 werkdagen klaar op het gemeentehuis.

  • Haal uw identiteitskaart zelf op. Iemand anders mag dit niet voor u doen.
  • U heeft een afspraak nodig.
  • Neem uw afhaalbewijs en uw huidige identiteitskaart mee (als u dat heeft).

U heeft 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen. Daarna moet de gemeente de identiteitskaart vernietigen. U moet dan een nieuwe afspraak maken en opnieuw betalen.

Spoed

Na 6 werkdagen kunt u uw identiteitskaart ophalen bij de gemeente. Duurt dat te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 15.00 uur aanvraagt, is het uiterlijk na 2 werkdagen klaar. U betaalt dan een toeslag.

Heeft u het reisdocument nog sneller nodig? Misschien komt u in aanmerking voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort vindt u op Marechaussee.nlexterne-link-icoon.

Vermist

Om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen legt u tijdens de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart een verklaring van vermissing af. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Aangifte doen bij de politie is niet verplicht.

Kosten

Het in behandeling nemen van een Nederlandse identiteitskaart, voor personen vanaf 18 jaar: € 75,80.

Het in behandeling nemen van een spoedlevering kost € 57,09 (extra)

Identiteitskaart onder 18

Heeft uw kind nog geen identiteitskaart of verloopt dit bijna? En is uw kind 12 jaar of jonger? Vraag een identiteitskaart voor kinderen aan.

Voorwaarden

  • Uw kind heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • Uw kind staat ingeschreven bij de gemeente Waterland.
  • Uw kind is 12 jaar of jonger.
  • Er is toestemming van alle personen met gezag.

Benodigdheden afspraak

  • Neem alle reisdocumenten van uw kind mee, ook als deze verlopen zijn.
  • Neem 1 kleurenpasfoto van uw kind mee die voldoet aan de richtlijnenexterne-link-icoon.
  • Neem een ingevuld toestemmingsformulier (met natte handtekening) mee van alle personen met gezag + kopie legitimatie. (Let op: dit formulier is 3 maanden geldig na tekening)
  • Betaal de identiteitskaart bij de aanvraag. Graag met pin betalen.

Let op: uw kind dient ook bij de aanvraag aanwezig te zijn.

Ophalen

De identiteitskaart ligt na 6 werkdagen klaar op het gemeentehuis.

  • Bij het ophalen dient uw kind zelf aanwezig te zijn en één gezaghouder.
  • U heeft een afspraak nodig.
  • Neem het afhaalbewijs en de huidige identiteitskaart mee (als uw kind dat heeft).

U heeft 3 maanden de tijd om de identiteitskaart op te halen. Daarna moet de gemeente de identiteitskaart vernietigen. U moet dan een nieuwe afspraak maken en opnieuw betalen.

Spoed

Na 6 werkdagen kan het paspoort of de identiteitskaart worden opgehaald bij de gemeente. Duurt dat te lang? Vraag dan een reisdocument aan via de spoedprocedure. Als u het reisdocument vóór 15.00 uur aanvraagt, is het uiterlijk na 2 werkdagen klaar. U betaalt dan een toeslag.

Heeft u het reisdocument nog sneller nodig? Misschien komt u in aanmerking voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie over het noodpaspoort vindt u op Marechaussee.nlexterne-link-icoon.

Vermist

Om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen legt u tijdens de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart een verklaring van vermissing af. Dit is nodig om misbruik van het oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Aangifte doen bij de politie is niet verplicht.

Kosten

Het in behandeling nemen van een Nederlandse identiteitskaart, voor personen tot 18 jaar: € 40,90

Het in behandeling nemen van een spoedlevering kost € 57,09 (extra)

Voor het aanvragen van een identiteitskaart hebben kinderen tot 12 jaar toestemming van alle personen die het gezag hebben nodig.  Hiervoor zijn er 2 mogelijkheden:

  • Beide gezagshouders gaan mee naar de gemeente voor de aanvraag. De ouders of voogden moeten zich kunnen legitimeren en vullen ter plaatse het toestemmingsformulier aan de balie in.
  • Eén gezagshouder gaat mee en de andere gezagshouder geeft schriftelijk toestemming. Dit kan door het toestemmingsformulier van te voren al in te vullen door beide ouders of voogden en daarbij ook kopie legitimatie toe te voegen voor het verifiëren van de handtekeningen.

Het toestemmingsformulier is vanaf ondertekening 3 maanden geldig. Let wel dat op het formulier een natte handtekening wordt geplaatst. Een kopie of digitale handtekening wordt niet geaccepteerd.

Boven de 12 jaar is toestemming van gezagshouders niet meer nodig voor het aanvragen van een identiteitskaart. Voor een paspoort geldt dit vanaf 18 jaar.