Herinrichting Zuiderwouder Dorpsstraat, participatie
Aanleidingen
Aanleiding voor het groot onderhoud:
- Nieuwbouw- en renovatieprojecten langs de Zuiderwouder Dorpsstraat hebben grote schade/spoorvorming/verzakkingen veroorzaakt aan de rijbaan. Deze wordt daardoor onveilig;
- De drinkwaterleiding van PWN in de Dorpsstraat en een stukje Kerkplein is toe aan vervanging;
- Liander Elektra heeft de wens een extra Midden Spannings Ruimte (MSR) te bouwen op het Kerkplein omdat de vraag naar stroom toeneemt en de bestaande infrastructuur dat niet aan kan;
- Er is behoefte aan een laadpaal voor elektrische auto’s bij het Kerkplein maar de bestaande parkeervakken zijn daarvoor te klein;
- De bocht bij het Dijkeinde loopt regelmatig onder water omdat deze te veel verzakt is.
Wat gaan we doen?
Rijbaan Dorpsstraat
In de bestaande situatie is de rijbaan van de Zuiderwouder Dorpsstraat extreem smal met een breedte van 2,60 m. Links en rechts van de rijbaan is er een smalle “rabatstrook” waarop auto’s kunnen uitwijken. Dit blijft ook zo in de nieuwe situatie. We gaan alleen de rabatstroken meer het uiterlijk geven van een voetpad. Dit doen we door de rabatstrook uit te voeren in gele straatbakstenen en een zwarte betonband tussen rijbaan en rabatstrook. De rijbaan blijft de rood/bruine straatbaksteen. Door band en gele straatbaksteen ontstaat er meer contrast tussen rijbaan en rabatstrook waardoor de auto’s, naar verwachting, rustiger gaan rijden.
Daar waar de rijbaan grenst aan een zachte berm (gras) wordt er een 40cm brede strook van grastegels aangebracht. Doel hiervan is om te voorkomen dat het groen stuk gereden wordt, en waarschuwen (bandgeluid) dat het water/ de zachte berm wordt genaderd.
Rijbaan/lus bij Dorpshuis
Bij het Dorpshuis is er een lus. Voorstel is om daar een knip in aan te brengen. Hierdoor wordt het een doodlopende straat. Door de knip ontstaat er meer ruimte voor groen en verblijven op dit pleintje. Om dit mogelijk te maken wordt de rijbaan iets breder om beter te kunnen draaien in de straat. Ook komt er een laad- en losplaats bij het Dorpshuis met venstertijden (9:00 tot 17:00) zodat bezorgdiensten niet de doodlopende straat in hoeven. Buiten de venstertijden is de laad- en losplaats beschikbaar als parkeerplaatsen.
Rijbaan Dijkeinde/Rijperweg
Bij het ontwerp voor het Dijkeinde-Rijperweg is gekozen om het bestaande uiterlijk en snelheidsregime te handhaven. De bestaande rijbaan is ongeveer 4 meter breed. In het ontwerp wordt de rijbaan verbreed naar 4,80 meter. De rijbaan heeft nu geen belijning. In het ontwerp komen er twee strepen op 1,10 meter uit de kant. Hierdoor ontstaan er 3 stroken. De twee stroken langs de kant worden “fietssuggestie” stroken in rood asfalt. De auto rijdt op het midden van de rijbaan op een strook van 2,60 meter. Als er een tegenligger is, kan de auto uitwijken naar de fietssuggestiestroken.
Auto parkeren
In de bestaande situatie zijn er 55 parkeerplaatsen voor auto’s in het projectgebied. Dit blijft zo.
Op het Kerkplein worden de parkeerplaatsen groter. Hiermee worden de parkeerplaatsen geschikt voor elektrisch laden. Het aantal parkeerplaatsen op het plein wordt hierdoor minder. Deze worden op andere plekken gecompenseerd.
Er komt een parkeerverbodszone. Parkeren mag alleen in de aangegeven parkeervakken of op eigen terrein. Bij het Dijkeinde worden parkeervakken gemaakt met straatbaksteen. Nu zijn deze van grastegels. Parkeerplaatsen komen niet terug aan de waterzijde van de weg, maar aan de landzijde.
Fiets parkeren
- Er komt een fietsenrek bij het Dorpshuis.
- Er komt een fietsenrek bij de bushalte op het Kerkplein.
- Er komt een fietsparkeervak en “nietjes” (geschikt voor negen fietsen) bij de school voor kort parkeren.
- De drie fietsenrekken bij Dorpsstraat nr. 78 worden verwijderd, omdat deze weinig worden gebruikt.
Snelheidsremmers
Om het verschil in het type weg duidelijker te maken tussen Dorpsstraat en Dijkeinde-Rijperweg komt er een “poortconstructie”. Dit is een soort drempel die aangeeft dat de weggebruiker een ander type straat inrijdt. De Dorpsstraat wordt hierdoor duidelijk ondergeschikt aan Dijkeinde-Rijperweg.
Om het verschil in het type weg duidelijker te maken tussen Kerkplein-Dorpsstraat komt er ook een “poortconstructie”. De Dorpsstraat wordt hierdoor duidelijk ondergeschikt aan Gouw-Burgemeester Peereboomweg.
De visuele drempel bij het bebouwde kom-bord Dijkeinde wordt een echte drempel.
Bushaltes
Op het kerkplein is een halte van de buurtbus. In het plan is een verbetering van de halte voorzien. De halte wordt beter toegankelijk en ruimer. Ook komt er een fietsenrek en er komt een klein bushokje waarin het informatiebord (over het dorp) en een zitbankje zijn geïntegreerd.
In de Dorpsstraat is een halte van de buurtbus. In het plan is een verbetering van de halte voorzien. De halte wordt beter toegankelijk en ruimer. Ook komt er een fietsenrek en er komt een klein bushokje waarin het informatiebord (over het dorp) en een zitbankje zijn geïntegreerd.
Afval
Er staat nu een bovengrondse glas en PMD-container midden in het dorp ter hoogte van de brug. Restafval wordt op 17 plekken ingezameld. Dit blijft ongewijzigd.
Riool en andere kabels en leidingen
PWN Drinkwater gaat mee in het project. De drinkwaterleiding ligt nu in de tuinen en gaat naar de rijbaan.
De middenspanningsruimte is ingetekend bij de brug naar de Burgermeester Peereboomweg. Alternatieve locatie is bij de buurtbushalte. Dit gaat echter ten koste van parkeerplaatsen en de beeldkwaliteit van het plein.
Bij extreme regenval kunnen de kolken de hoeveelheid regenwater niet aan. Kolken in de Dorpsstraat staan nu vaak tegen de woningen/erfgrens aan. Om te voorkomen dat regenwater de huizen in stroomt, worden de kolken allemaal verplaatst naar de band tussen rijbaan en rabatstrook.
Om regenwater af te voeren komen er meer kolken die aangesloten zitten op een apart regenwaterriool dat afwatert op de sloot.
Klimaatadaptatie
Bij het berekenen van de nieuwe hoogtematen voor de Dorpsstraat is rekening gehouden met een zware regenbui die niet verwerkt kan worden door het regenwaterriool. Dit doen we door in de lengte richting van de straat af te wateren naar twee sloten die dwars staan op de straat ter hoogte van nummer 7 en 26. Regenwater kan dan over straat naar deze twee sloten lopen. Dit verkleint de kans op schade aan woningen.
Daar waar de weg grenst aan een berm en sloot wordt niet meer direct afgewaterd op sloot. De bermen zijn hier erg nat. Daardoor zijn de bermen erg slap en kunnen de weg daardoor niet goed ondersteunen. Er komt daarom een band met 7cm zicht tussen rijbaan en berm. Om regenwater af te voeren, komen er meer kolken die aangesloten worden op de sloot.
Groen
Het groen wordt minimaal veranderd. Geen grote wijzigingen. Alleen bij het Dorpshuis komt er een extra boom bij met zitrand eromheen.
Openbare verlichting
De openbare verlichting (lantaarnpalen) worden minimaal gewijzigd waar het nieuwe ontwerp voor de straat dat noodzakelijk maakt.
Planning
Participatie loopt tot 29 november 2024. Daarna wordt er een Nota van Beantwoording opgesteld en word het ontwerp afgerond. In de Nota van Beantwoording staat wat wij met uw op- en aanmerkingen hebben gedaan. Deze wordt eind 2024 gepubliceerd op de website. U krijgt hierover een brief.
Het bedrijf BBCI Frijwijk gaat voor de werkzaamheden onderzoek doen naar de bouwkundige staat van de woningen langs de Zuiderwouder Dorpsstraat. Dit onderzoek doen we om de kans op schade door trillingen tijdens de werkzaamheden te beperken. Ook worden bestaande schades in kaart gebracht. Wij vragen u mee te werken aan dit onderzoek. BBCI Frijwijk neemt met u contact op middels een brief. Verwachting is dat dit in november/december wordt uitgevoerd.
De aanleg van het nieuwe regenwaterriool en de drinkwaterleiding staan gepland voor medio april 2025. U ontvangt hierover een brief met de datum waarop dit werk start en gereed is.
Na de aanleg van regenwaterriool en drinkwaterleiding, straten we de straat tijdelijk dicht. We laten de straat tot begin 2026 even met rust. Dit doen we omdat de grond omgewoeld is. Er zit daardoor lucht in wat ervoor zorgt dat de bestrating verzakt. In een veenweidegebied is het moeilijk de lucht er machinaal uit te halen. Daarom laten we de weg een paar maanden rusten. Begin 2026 is naar verwachting de meeste lucht er wel uit en kan er gestart worden met de definitieve bestrating. Medio 2026 is de straat gereed.